Sopocki Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli utworzony został uchwałą Rady Miasta Sopotu 6 września 2002 roku. Jest samorządową, publiczną placówką doskonalenia nauczycieli, obejmującą swym zasięgiem nauczycieli i pracowników oświaty na terenie Gminy Miasta Sopotu. Osobą kierującą pracą Ośrodka jest Irena Obszyńska.
Ośrodek stanowi integralną część Centrum Kształcenia Ustawicznego w Sopocie.
Organami Ośrodka są:
- Wicedyrektor
- Rada Doradców Metodycznych
MISJA SODN
Misja SODN jest wspomaganie nauczycieli szkół i przedszkoli w ustawicznym podnoszeniu poziomu wiedzy i umiejętności ze szczególnym uwzględnieniem umiejętności metodycznych.
Inspirowanie kadry pedagogicznej w budowaniu nowoczesnego podejścia do dydaktyki i wychowania, które integruje tradycyjne, sprawdzone wzorce z nowatorskimi metodami i formami pracy zmierzającej do zachowania podmiotowości ucznia przy jednoczesnym świadomym kreowaniu autorytetu nauczyciela.
Wspomaganie kadry pedagogicznej i kadry zarządzającej w okresie zmian w zreformowanym systemie oświaty z uwzględnieniem obowiązujących standardów Unii Europejskiej
GŁÓWNE KIERUNKI DZIAŁANIA OŚRODKA
- Diagnozowanie potrzeb nauczycieli w zakresie doskonalenia zawodowego
ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb dotyczących doradztwa metodycznego.
- Podejmowanie działań wspierających rozwój szkół i placówek oświatowych i prowadzeniem szkoleń dot. zmian w systemie oświaty np. „Nadzór pedagogiczny – jak przygotować i wykonać ewaluację wewnętrzną” , „Projekt edukacyjny w szkole”, „Nowa rola placówek doskonalenia nauczycieli”.
- Realizacja działań związanych z rozwojem zawodowym nauczycieli.
- Realizacja działań koordynujących bieżące monitorowanie osiągnięć uczniów w zakresie matematyki i j. polskiego.
- Realizacja działań związanych z organizacją i koordynowaniem rocznych podsumowujących sprawdzianów wiedzy i umiejętności uczniów.
- Realizacja działań związanych z organizacją, koordynowaniem i przygotowaniem konkursów miejskich przy współpracy ze szkołami
- Współpraca kadry pedagogicznej (doradców metodycznych i specjalistów) w zakresie podejmowania działań zwiększających efektywność wsparcia udzielanego nauczycielom i kadrze kierowniczej oraz szkołom i placówkom jako instytucjom oświatowym.
- Organizacja konkursów miejskich.
- Współpraca z instytucjami i organizacjami działającymi na rzecz edukacji.
- Zapewnienie sprawnej organizacji placówki poprzez uwzględnienie możliwości czasowych nauczycieli.